13 juni: Heilige Antonius van Padua

Antonius van Padua

In Portugal zeggen ze liever: Antonius van Lissabon. Dat komt, omdat Antonius in Lissabon is geboren. Dat is in het jaar 1195. Vlak bij de kathedraal staat het geboortehuis van deze heilige. Je kunt er de plaats nog zien waar hij is geboren. Het huis is nu een kerk geworden. Wanneer je naar het huis toeloopt kun je al zien, dat de ouders van Antonius niet arm waren. Eigenlijk heette Antonius Fernandez. De naam Antonius heeft hij pas later gekregen. Daarover zullen we nu gaan vertellen.Fernandez wil graag bij O.L. Heer zijn. Daarom gaat hij in het klooster. Het is een beetje een deftig klooster. De monniken noemen zich kanunniken. Ze leven volgens de regel van de heilige Augustinus. Deze heilige ken je al. Lees nog maar eens wat we over hem hebben verteld.

Wanneer Fernandez twee jaar in het klooster is geweest in de buurt van Lissabon gaat hij studeren aan de beroemdste universiteit van Portugal. Dat is in Coimbra. De universiteit is nu nog heel bekend. Je begrijpt dat Antonius nu een heel knappe monnik zal worden. Hij wordt misschien nog weleens een beroemde professor. Maar O.L. Heer heeft plannen met Fernandez. In Italië leeft namelijk in die tijd een beroemde heilige, die je ook al kent. Dat is Franciscus van Assisi. Die heeft ook een kloosterorde gesticht. Ze zullen later Franciscanen gaan heten. Deze Franciscanen gaan naar de missie toe. Kort na de priesterwijding van Fernandez worden de lichamen van enkele franciscaanse martelaren naar Coimbra teruggebracht. Ze worden in het franciscaanse klooster van Coimbra begraven. Nu weet Fernandez wat hij wil. Hij wil ook missionaris worden. Daarom wordt hij ook Franciscaan en krijgt de naam Antonius. Antonius is nog maar een paar weken in Marokko, als hij ziek wordt. Hij moet naar huis terug. Hij is mislukt als missionaris. Maar God gaat nu zijn plannen uitvoeren. Op de terugweg staat er namelijk een sterke wind, die de boot van Antonius naar Sicilië drijft. Daar hoort hij van een grote vergadering van de Franciscanen, die in Assisi gehouden wordt. Hij gaat er naar toe en gaat nu horen bij de groep Franciscanen rond Bologna. Antonius, die heel knap is, gaat nu heel eenvoudig werk doen. Hij wordt hulp van de kok. Ook doet hij allerlei poetswerk in huis.Maar op een dag heeft hij een heel mooie toespraak gehouden. Nu merken de andere Franciscanen pas hoe knap Antonius is. Hij moet nu overal in het noorden van Italië gaan preken. Want er zijn veel mensen die verkeerde dingen over Jezus leren. Antonius moet nu het ware geloof over Jezus gaan preken. Veel mensen gaan weer in God en in Jezus geloven. De heilige Franciscus benoemt nu Antonius als eerste Franciscaan tot professor in de theologie. Dat is de wetenschap die over God gaat. Antonius gaat les geven in Bologna, dan in Frankrijk in Toulouse en in Montpellier. Hij komt later weer naar Italië terug om les te geven in Padua.Maar er zijn weer vijanden van de Kerk, nu in Zuid-Frankrijk. Antonius wordt er naar toe gestuurd om te preken en de mensen de goede dingen over God en de Kerk te leren. Antonius preekt in Limoges, in Arles en op vele andere plaatsen in Frankrijk. Je ziet, hoe goed O.L. Heer hem nu kan gebruiken. Antonius heeft heel veel mensen geleerd, hoe ze echt van God en van Jezus kunnen houden. Je kunt je voorstellen dat zo’n knappe man veel belangrijke taken heeft gekregen. Hij is overste geweest van een klooster en later zelfs provinciaal. Dat is de overste van een groot gebied. Er zit het woordje provincie in. In het jaar 1227 komt Antonius weer naar Italië terug.

Er komen zoveel mensen naar hem luisteren, dat hij vaak buiten op een groot plein moet spreken. De laatste keer doet hij dat in Padua. Daar is Antonius in het jaar 1231 gestorven en ook begraven. Er staat nu een prachtige kerk boven het graf van deze heilige.

We vieren het feest van Antonius van Padua op 13 juni.

God, Vader, U hebt aan de mensen van Italië en Frankrijk de heilige Antonius gegeven om ze te helpen goed te geloven en goed te leven. Geef ons ook mensen, die ons veel over U vertellen en die ons helpen veel van U te houden. Dat vragen we U door Christus, onze Heer. Amen.