Vormsel

schooljaar 2024

R.K. Parochie van de H. Dionysius

Beste ouders, beste vormelingen,

Wie in groep 8 zit of ietsje hoger wordt uitgenodigd om mee te doen aan de Vormselvoorbereiding. Meestal al weer langer geleden zijn deze tieners gedoopt en hebben hun Eerste heilige Communie gedaan. Dat hebben ouders, geregeld, heel goed. Allerlei goede dingen kunnen kleine kinderen nog niet zelf kiezen. Ouders beslissen of hun kindje, heel klein nog, gedoopt wordt, naar school gaat, naar de dokter, gevaccineerd wordt; de kapper, kleren … ouders kiezen van alles voor hun kleine kinderen.

Vormselviering 12 februari 2023

Nu hebben tieners de leeftijd om, na de Doop en de Communie, het Sacrament van het Vormsel te ontvangen. Het sacrament van de heilige Geest! En dat beslissen kinderen van hun leeftijd ook zelf (maar natuurlijk wel samen met hun ouders)! Waarom zouden ouders en tieners kiezen voor het Vormsel? Nou, omdat het Sacrament van het Vormsel álles te maken heeft met God, met Jezus, en vooral dus met de heilige Geest, met gelóven! Tijdens de bijeenkomsten leren de tieners God, Jezus en de heilige Geest beter kennen. Ze ontdekken dat geloven kracht geeft als het leven moeilijk is, dat ze geholpen worden om de beste keuzes te maken; de tieners zullen merken dat geloven veel vreugde en kracht kan geven. Bij het Sacrament van het Vormsel ontvangen ze de heilige Geest en zeven gaven: wijsheid, inzicht en sterkte bijvoorbeeld: heel belangrijk voor de kwaliteit van leven en duurzaamheid, voor een goed (geestelijk) klimaat, waarover zoveel gesproken wordt. We hebben tijd en geld over voor sport, voor mobieltjes en games, een opleiding, voor een mooi huis en voor nog veel meer dingen, die eigenlijk allemaal maar heel tijdelijk zijn. Geloven is duurzaam, draagt bij aan een goed gééstelijk klimaat. De heilige Geest helpt de goede weg door het leven te kiezen, leert vertrouwen en opbouwen. Het Sacrament van het Vormsel is zó belangrijk dat de Bisschop zelf komt voor de viering van het Vormsel, bij ons dus op zondag 21 april 2024.

Vormselviering 12 februari 2023

We gebruiken lesmateriaal van Youth Alpha. De info-avond voor het Vormsel is op vrijdag 12 januari 2024 om 19.30 uur in het Parochiecentrum. De eerste bijeenkomst voor de tieners is op vrijdag 19 januari 2024 van 19.00-20.30 uur. De Vormselviering is op zondag 21 april 2024 om 10.00 uur. Alle data van de bijeenkomsten staan op de website in de oranje rechter zijbalk.

Zie: www.dionysiusparochie.nl. We hopen, dat iedereen zich zo spoedig mogelijk opgeeft – uiteraard liefst vóór vrijdag 12 januari – met behulp van het invulformulier onderaan deze pagina.

Team Vormsel 2024
Wiljan Domen
Sanna Lens
Pastoor Frank Domen

Door hier te klikken opent zich het document met de data en andere gegevens van de activiteiten van de Vormselvoorbereiding in het nieuwe seizoen.

INVULFORMULIER

Vormsel