Bedevaart Lourdes

Lourdesgroep Heerhugowaard en omstreken

Stichting Lourdesgroep
Heerhugowaard, ’t Veld e.o.
Veenhuizerweg 31
1704 DP Heerhugowaard
Bankrekening: 12 86 76 280
K.v.K. Alkmaar nr. 37128496
ANBI geregistreerd

De Lourdesgroep ’t Veld e.o. is in 2003 begonnen met het organiseren van pelgrimsreizen naar Lourdes onder de vlag van de Vereniging van Nationale Bedevaarten (VNB). Vanwege de steeds grotere aanvraag van pelgrims heeft het Bestuur besloten om een Stichting in het leven te roepen. Op 20 oktober 2006 is zij bij de Kamer van Koophandel te Alkmaar ingeschreven.

Het voormalig Bestuur van de Lourdesgroep Heerhugowaard heeft zich in het voorjaar van 2007 aangesloten bij de Stichting. Inmiddels hebben meerdere pelgrims uit onze parochie met de Stichting per trein of met het vliegtuig de reis naar Lourdes gemaakt.

In het Bestuur van de Lourdesgroep zitten afgevaardigden van Heerhugowaard ’t Kruis (er is nu een vacature), de Noord en het Centrum, Winkel en ’t Veld.

De contactpersoon in het Bestuur voor onze parochie is Jannie Ligthart (072 – 57 44 328). Voor vragen over een Lourdesreis kunt u bij haar terecht.

In onze parochie doen Betty Lolkema (072 – 57 13 322) en Tiny Dekker (072 – 57 19 689) veel aan sponsorwerving. In onze parochie hebben we ook al enkele donateurs, maar in vergelijking met de andere parochies zou dat er meer kunnen zijn. Om donateur te worden kunt u contact opnemen met Betty of Tiny.

Doelstelling van de Lourdesgroep

• Het begeleiden van pelgrims op hun reis naar en in Lourdes.
  • Het geven van informatie en andere praktische hulp aan mensen die aan een reis naar Lourdes deelnemen of dit overwegen.
  • Het geven van presentatie in parochies, verenigingen, verzorgingshuizen, e.d.
  • Het geven van ondersteuning aan minder draagkrachtige pelgrims. Het werven van fondsen.

Waarom naar Lourdes?

Vele duizenden pelgrims gaan naar Lourdes omdat zij geloven dat Maria daar verschenen is in een nis van de rots van Massabielle. Daardoor is Lourdes één van de plekken geworden, waar ‘de hemel de aarde raakt’. Zowel voor zieken als gezonden is het een oase van gebed en ontmoeting. In Lourdes kunt u niet alleen terecht met uw zorgen en verwachtingen, maar ook met uw dankbaarheid. De vieringen, de contacten en gesprekken, het stil genieten, samen bidden en zingen, de pelgrims die blijheid uitstralen en de hulpvaardigheid van vele vrijwilligers, het zijn allemaal momenten die een diepe indruk achterlaten. Je voelt je geestelijk verrijkt. Een reis naar Lourdes is een betekenisvolle ontmoeting en een ervaring voor het leven die bemoediging geeft. De ervaring van een pelgrimsreis naar Lourdes is niet uit te leggen. Je moet het zelf ervaren.

De reisfolders en flyers voor volgend jaar, liggen eind 2013 achter in de kerk. Wilt u eerder informatie, neemt u dan contact op met:

Ina van Schagen,
penningmeester,
hotelleider in Lourdes
en contactpersoon Heerhugowaard de Noord

Jan Verkroost, lid van de werkgroep en hotelleider in Lourdes.

Jannie Ligthart,
secretaris,
contactpersoon Heerhugowaard-Centrum

En heeft u de mogelijkheid, kijk dan eens op www.lourdes.nl