Missiewerkgroep

Missie Ontwikkeling Vrede (MOV)

Christus droeg zijn leerlingen op om over de wereld uit te gaan en de Blijde Boodschap aan heel de schepping te verkondigen. Vanaf het begin hebben de apostelen en vele anderen deze zending (missie) waargemaakt door het Evangelie bij vele volkeren bekend te maken. De apostelen trokken naar Afrika, Azië en Europa, maar het oudste christendom is geworteld in het Midden-Oosten.

Missionarissen

In de afgelopen eeuw zijn vanuit Europa grote aantallen missionarissen naar alle werelddelen uitgetrokken om het christelijk geloof uit te dragen. Steeds meer werd daarbij ingezien dat het er niet om gaat dat alleen theoretisch te brengen maar de mensen in die landen ook concreet te helpen bij hun ontwikkeling. Zo kwam er een grote stroom van hulpverlening op gang vanuit de ‘rijke landen’ naar de ‘arme landen’.

Missionaire organisaties

Vanouds helpen speciale organisaties om geld bijeen te brengen voor het werk van de missionarissen. Zo waren er de Pauselijke Missiewerken (nu Missio), het Centraal Missie Secretariaat (nu CMC Mensen met een Missie), de Medische Missie Actie (nu Memisa, onderdeel van Cordaid)) en de Missie Verkeersmiddelen Actie (nu Miva). In 1961 werd door de Nederlandse bisschoppen de Bisschoppelijke Vastenaktie opgericht en in 1967 de Bisschoppelijke Adventsactie.

MOV-groep in onze parochie

Sinds 2018 bestaat de groep nog uit 2 leden, Diaken Eelke Ligthart en Dennis Lens. Een extra lid zou zeer welkom zijn voor hulp bij de campagnes en collectes voor de missionaire organisaties.
Bij alle deurcollectes en de Vastenaktie verzorgt de MOV-groep ook de hele financiële afwikkeling.

Jaarlijkse campagnes

Ieder jaar zijn er campagnes:

De acties worden onder aandacht van de parochianen gebracht via posters of informatie in de kerk.

Ook het parochieblad: Dionysius in beeld (DIB) speelt hierbij een belangrijke rol.

Heeft u vragen of lijkt het u leuk om ons te komen versterken, neemt u vrijblijvend contact op met Dennis Lens: tel: 06 – 558 24 867 of dennislens@gmail.com