Pakistan: mogelijk eerste getuigenis gedwongen bekering

Voor de eerste keer in Pakistan kan een slachtoffer van gedwongen bekering en huwelijk in de rechtbank getuigen. De rechtszaak rond de 14-jarige Huma Younus is uiterst controversieel, mede omdat de lokale politie samen met de verdachte de rechtsgang tegenwerkt.
de 14-jarige Huma Younus

Primeur

De rechtszaak van Younus, die vorig jaar op 10 oktober werd ontvoerd, kent sowieso al twee belangrijke primeurs: het is de eerste zaak van gedwongen bekering en gedwongen huwelijk ooit voor het Pakistaanse Hooggerechtshof. En het is de eerste keer dat de Child Marriage Restraint Act is aangehaald in de rechtbank. Deze wet, die het huwelijk met minderjarigen verbiedt, werd in 2014 ingevoerd in de provincie Sindh, maar is tot nu toe nooit toegepast. “Tot nu toe is geen enkel gezin erin geslaagd gerechtigheid te zoeken, omdat de Christenen arm en slecht opgeleid zijn en zich niet kunnen veroorloven om juridische bijstand te betalen,” aldus de advocate, mevrouw Yousaf.

Politie lijkt medeplichtig

Toch zal het niet gemakkelijk zijn om Huma thuis te krijgen, niet in het minst vanwege de corruptie van de politie en hun medeplichtigheid aan haar ontvoerders. “Vanmorgen voor de rechtbank meldde de officier die verantwoordelijk is voor het onderzoek, Akhtar Hussain, dat Huma op 9 januari voor de rechtbank was gebracht om een ??verklaring te ondertekenen dat zij volwassen is. Noch ik, noch haar ouders waren op de hoogte gebracht. Dergelijke procedures kunnen niet plaatsvinden in afwezigheid van beide partijen. Het is dus duidelijk dat de politie haar ontvoerder helpt.”

Bewijs van minderjarigheid

Waar haar islamitische ontvoerder, Abdul Jabbar, blijft volhouden dat het meisje meerderjarig is, hebben de ouders van Huma aan de rechtbank twee documenten kunnen verstrekken waaruit blijkt dat ze nog steeds minderjarig is. De één is een getuigenis van haar school, de andere haar doopakte, uitgegeven door de katholieke parochie van Sint-Jacob in Karachi. Beide documenten vermelden de geboortedatum van Huma, namelijk 22 mei 2005.

Oproep aan internationale gemeenschap

In afwachting van de aanstaande rechtszitting doen Huma’s ouders via Kerk in Nood een dringende oproep: “Wij doen een beroep op de internationale gemeenschap en de grote internationale media om uw stem te laten horen ter verdediging van Huma. Onze dochter is pas 14 jaar oud. Als u een 14-jarige dochter had die al deze dingen doormaakte, wat zou u dan doen? Hoeveel zou u lijden? Denkt u alstublieft aan ons kind alsof ze uw eigen dochter was. Help ons alstublieft!”

Bron: https://kerkinnood.nl/