Ierse aartsbisschop hekelt ‘draconische’ coronawet

Katholieken bidden voor de kathedraal van Cork, Ierland, uit protest tegen de sluiting van de kerken met Pasen.

De Ierse regering heeft, bij wijze van coronamaatregel, besloten om het bijwonen van de Mis strafbaar te stellen. De voorzitter van de Ierse bisschoppenconferentie spreekt van een “inbreuk op de godsdienstvrijheid en de grondwettelijke rechten”.

“De precieze bepalingen zijn onduidelijk en lijken op het eerste gezicht draconisch te zijn”, zei aartsbisschop Eamon Martin van Armagh, Noord-Ierland, in een reactie. “Ze gaan verder dan de eerdere beperkingen tijdens de pandemie, waar we tot dusver aan hebben meegewerkt. We zullen juridisch advies inwinnen om antwoord te krijgen op een aantal vragen over de reikwijdte van deze wetgeving.”

Martin zei ook dat de bisschoppen “een onmiddellijke ontmoeting” met de regering eisen. “En wij verzoeken om opschorting van dit harde en onduidelijke wettelijke instrument.”

Strafbaar

Kerken in de Ierse Republiek zijn sinds 26 december gesloten voor openbare erediensten, maar volgens de regering betrof dit slechts regelgeving, geen wet.

Op 16 april ondertekende minister van Volksgezondheid Stephen Donnelly echter een nieuwe wet waardoor deelname aan de eredienst een strafbaar feit werd.

Provocerend

“Wij beschouwen de publicatie van deze wet, samen met de bijbehorende strafbepalingen, als provocerend en formeel als een mogelijke inbreuk op de godsdienstvrijheid en grondwettelijke rechten”, zei aartsbisschop Martin.

“Samen met andere kerken en geloofsgemeenschappen werken we nu al meer dan een jaar volledig mee met de maatregelen ten behoeve van de volksgezondheid. Tegelijkertijd hebben we consequent benadrukt bij de regering dat gelovige mensen hun spirituele welzijn hoog in het vaandel dragen, en de openbare beoefening van hun geloof als essentieel beschouwen – iets dat niet voldoende in de wet is erkend.”

Vertrouwensbreuk

“Het is dan ook zeer teleurstellend dat – ondanks de geruststelling van de taoiseach (Ierse premier, red.) aan kerkleiders slechts twee dagen geleden dat hij het belang inzag van godsdienstbeoefening voor de Ierse bevolking – dit wettelijk instrument op een clandestiene manier werd ingevoerd, zonder kennisgeving of overleg.”

“We beschouwen dit als een vertrouwensbreuk”, aldus aartsbisschop Martin.

Hooggerechtshof

Zijn aartsbisdom Armagh strekt zich uit over de grens tussen Noord-Ierland en de Ierse Republiek. Ten noorden van de grens zijn sinds eind maart kerken heropend. In de Republiek blijft de openbare eredienst echter alleen online.

Ondertussen zal op 27 april een zaak voor het Hooggerechtshof worden behandeld die het verbod op openbare eredienst aanvecht. Gelijkaardige verboden in nabijgelegen rechtsgebieden – waaronder Schotland – zijn onwettig bevonden.

Uit het Katholiek Nieuwsblad