Les 43 (11-12 jaar) Het gebed

Les 43

Het gebed

God heeft alles geschapen. Hij heeft ook de mens geschapen. God is dus de Heer van alles wat bestaat. Hij is ook de Heer van de mens. Daarom eert de mens God. Hij dankt God ook voor alles wat God hem geeft De mens bidt tot God.
Bidden is op de eerste plaats eer brengen aan God en Hem danken voor alles wat Hij ons geeft.
Natuurlijk mogen we ook alles aan God vertellen. Wanneer we blij zijn, zeggen we dat aan God, maar ook als we boos of bedroefd zijn.
Bidden is ook alles aan God vertellen. God is niet alleen onze Schepper. Hij is ook onze Vader. Een kind mag alles aan zijn ouders vragen. Wij mogen dus ook alles aan God vragen. Jezus zelf heeft ons geleerd dat we moeten bidden.
Hij heeft ons ook geleerd hoe we moeten bidden.
Jezus heeft ons geleerd dat we als kinderen tot de Vader in de hemel mogen bidden. Krijgen kinderen altijd alles wat ze aan hun vader of moeder vragen? Vaak wel, maar soms ook niet. Wanneer kinderen iets vragen wat niet goed voor hen is, dan geven hun ouders dat niet. Soms vinden ouders ook dat hun kinderen een keer moeten wachten. Wanneer ze al een ijsje hebben gehad, moeten ze niet meteen zeuren voor een tweede ijsje. God doet dat ook zo. God geeft ons niet alles wat we vragen. Soms vragen we verkeerde dingen.
Soms laat God ons even wachten.
We mogen alles aan God vragen, maar we krijgen niet altijd wat we vragen. Wat kunnen we aan God vragen?
Het belangrijkste wat we aan God mogen vragen, is dat wij zelf en alle mensen in de hemel komen.
We mogen aan God natuurlijk ook dingen vragen die we nu graag willen. Of we kunnen bidden wanneer we bang zijn. Dan kunnen we God om hulp vragen.
We kunnen natuurlijk ieder ogenblik van de dag bidden. Er zijn ogenblikken dat we zeker bidden.
Wij bidden vooral wanneer we opstaan en slapen gaan, vóór en na het eten, als we in de kerk zijn en als er gevaarlijke dingen gebeuren. Wanneer we bidden, luistert God naar ons. We bidden daarom eerbiedig. We vertrouwen ook dat God ons geeft wat goed voor ons is.
We moeten bidden met eerbied en vertrouwen.

—————————————————————————

Wat is bidden op de eerste plaats?

Wat is bidden ook?
Bidden is ook alles aan God vertellen.

Wat heeft Jezus ons over het bidden geleerd?

Mogen we alles aan God vragen?
We mogen alles aan God vragen, maar we krijgen niet altijd wat we vragen.

Wat is het belangrijkste wat we aan God mogen vragen?

Wanneer bidden wij vooral?

Hoe moeten we bidden?
We moeten bidden met eerbied en vertrouwen.

——————————-

Om zelf te lezen:
Lees in het Evangelie van Lucas, hoofdstuk 11, vers 1 tot 13.

We maken een voornemen:
We bidden elke dag, zeker op de momenten dat we moeten bidden.