Les 36 (11-12 jaar) Het priesterschap

Les 36

Het priesterschap

Toen Jezus uit het graf was opgestaan, is Hij weer naar de Vader in de hemel gegaan. Toch wilde Hij de mensen niet alleen laten. Hij wilde voor de mensen blijven zorgen.
Daarom heeft Jezus mannen uitgezocht, die dat in zijn Naam mogen doen. Dat zijn de bisschoppen.
De bisschoppen mogen weer helpers uitzoeken.
Deze helpers wonen dicht bij de mensen en zorgen voor hen.
Dat zijn de priesters. Iemand wordt priester, wanneer hij het sacrament van de priesterwijding ontvangt.
Door dit sacrament ontvangt de priester de macht om de mensen de weg te wijzen naar God en hen op deze weg te helpen.
De priester is de herder.
Hij mag namens Jezus de mensen leiden.
Hij doet dat op veel manieren.
Hij gaat naar de mensen toe en luistert naar hen. Hij troost hen als ze bedroefd zijn. Hij geeft hun goede raad als dat nodig is. Hij mag voor de mensen zorgen, zoals Jezus het zelf heeft gedaan.
De belangrijkste taken van de priester zijn: de mensen de Blijde Boodschap verkondigen, de heilige Mis opdragen en de sacramenten toedienen.
Iemand wordt priester door de priesterwijding.
Alleen de bisschop kan de priesterwijding toedienen.
Dat is ook begrijpelijk, want de priesters zijn de medewerkers van de bisschop. De bisschop onderzoekt eerst of iemand door Christus is geroepen om priester te worden.
Wie geroepen is, gaat naar het seminarie.
Hij gaat voor priester studeren.
Wanneer hij klaar is met de studie en echt helemaal bij Jezus wil horen, ontvangt hij de priesterwijding.
De priester laat door zijn leven zien dat hij helemaal van Jezus wil zijn.
Daarom trouwt hij ook niet.
De priester trouwt niet, omdat hij helemaal van Jezus en de Kerk is.
De priester heeft soms ook een helper.
Dat is de diaken.
Hij wordt ook door de bisschop gewijd.
De diaken is de helper van de priester.

——————————————————————————————————-

Welke macht ontvangt de priester door het sacrament van de priesterwijding?

Welke zijn de belangrijkste taken van de priester?

Wie kan de priesterwijding toedienen?
Alleen de bisschop kan de priesterwijding toedienen.

Waarom trouwt de priester niet?
De priester trouwt niet, omdat hij helemaal van Jezus en de Kerk is.

Wie is de diaken?
De diaken is de helper van de priester.

——————————

Om zelf te lezen:
Lees in het Evangelie van Mattes, hoofdstuk 4, vers 18 tot 22.

We maken een voornemen:
Wij bidden vaak dat Jezus de priesters helpt en ook dat er altijd nieuwe priesters komen.