Overweging ter voorbereiding van 31-08-2024, zaterdag in de 21e week door het jaar

Uit de brief van de heilige martelaar Ignatius, bisschop van Antiochië († 107), aan de christenen van Tralles

Vernieuwt uzelf in het geloof en in de liefde, die als het lichaam en het bloed van de Heer zijn

Beoefent de zachtmoedigheid en vernieuwt uzelf in het geloof en in de liefde, die als het lichaam en het bloed van de Heer Jezus Christus zijn. Laat niemand onder u iets tegen zijn naaste hebben. Geeft de heidenen geen aanleiding om, vanwege enkele dwazen, de velen die in God zijn, te bespotten. Wee degene door wiens dwaasheid mijn Naam bij anderen wordt bespot (vgl. Jes. 52, 5).

Luistert dus niet, als men u over iets anders spreekt dan over de Heer Jezus Christus, uit het geslacht van David, zoon van Maria, die werkelijk geboren is, die gegeten en gedronken heeft, die werkelijk vervolging geleden heeft onder Pontius Pilatus, die werkelijk gekruisigd is en die gestorven is ten aanschouwen van allen in de hemel, op en onder de aarde, die ook werkelijk verrezen is uit de doden. Zijn Vader heeft Hem opgewekt en zal ook ons die in Hem geloven, naar zijn beeld opwekken in Jezus Christus, in wie wij geloven en zonder wie wij het ware leven niet bezitten.

Vermijdt de uitwassen en de giftige planten. Zij brengen dodelijke vruchten voort; wie ervan eet, sterft onmiddellijk. Zij zijn immers geen aanplanting van de Vader (vgl. Mt. 15, 13). Want als zij dit waren, zouden zij blijken twijgen te zijn van het kruishout en zou hun vrucht onbederfelijk zijn. Door dit kruis roept Christus in zijn lijden u als zijn ledematen tot zich. Het hoofd kan niet afzonderlijk, zonder de ledematen, geboren worden; de eenheid van hoofd en ledematen is immers beloofd door God die zelf één is.

Ik groet u vanuit Smyrna, ik en de kerken van God die bij mij aanwezig zijn en die mij in alle opzichten, naar lichaam en geest, hebben gesterkt. Biddend dat ik tot God mag komen, draag ik omwille van Jezus Christus mijn boeien die u smeken: volhardt in uw eendracht en in gezamenlijk gebed. Want het is passend dat ieder van u, vooral de presbyters of oudsten, de bisschop tot steun is ter ere van de Vader, van Jezus Christus en van de apostelen.

Het is mijn wens dat u met liefde naar mij luistert; anders zou ik door deze brief tegen u getuigen. Maar bidt ook voor mij, want in Gods barmhartigheid heb ik uw liefde nodig om waardig te worden wat mij te wachten staat en niet hiervan verstoken te blijven.

De liefde van de christenen van Smyrna en van Efeze groet u. Denkt in al uw gebeden aan de kerk in Syrië. Ik ben niet waardig haar naam te dragen, want ik ben de laatste van haar leden. Het moge u goed gaan in Jezus Christus, in gehoorzaamheid aan de bisschop als aan de wet van God en eveneens aan het college van presbyters of oudsten. Voor ieder afzonderlijk geldt: heb elkaar lief met onverdeeld hart.

Mijn geest offert zich voor u, niet alleen thans, maar ook wanneer ik God bereikt zal hebben. Want nog altijd verkeer ik in gevaar, maar de Vader is in Jezus Christus getrouw; Hij kan mijn en uw bede vervullen.

Dit is mijn wens: weest onberispelijk in Hem.