Preek op 21-04-2013, 4e van de Eerste Heilige Communie, pastoor Frank Domen

openingswoord

Lieve kinderen, allemaal welkom op deze grote feestdag. Ook alle papa’s en mama’s, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s en alle andere familieleden en vrienden, welkom. Eindelijk is het zover. Het zonnetje schijnt aan de hemel. Maar wat nog belangrijker is: Hij, die de zon heeft gemaakt, Jezus, de Zoon van God, gaat voor de eerste keer bij jullie komen. Hij zal zijn licht laten schijnen in jullie hart. Hij houdt van jullie en wil jullie graag helpen blijde en gelukkige mensen te zijn en te blijven en om het goede te doen.

Nu vergissen wij ons allemaal weleens, dat we een beetje zeuren en alleen maar ons zelf denken. Daarom gaan we zo meteen na het lied “Wij zijn kinderen van een bont gezin” samen de schuldbelijdenis bidden.

preek

Nou, lieve kinderen, wat heeft Jezus gezegd: van wie moeten wij houden? Op de eerste plaats moeten wij houden van… God. En op de tweede plaats moeten wij houden van de… mensen.

Waarom moeten wij eerst van God houden? Omdat het God is, die ons alles heeft gegeven: de zon de zon en de aarde en alle mooie bomen en bloemen en dieren. En ook ons eigen leven hebben wij van God gekregen. Hoe kunnen wij van God houden? (Bidden, naar de kerk gaan en lief zijn)

En dan willen wij ook van elkaar houden. Want wat hebben wij bijvoorbeeld van papa en mama gekregen? (…) En wat krijgen papa en mama van ons? (Liefde, dat we luisteren en helpen). En zo houden wij ook van onze broertjes en zusjes, van onze opa en oma en van al onze familieleden en vrienden.

Moeten wij ook houden van alle mensen in de straat, van onze juffrouw op school, van de andere kinderen in onze klas? Soms is dat een beetje moeilijk. Maar daarom komt Jezus bij ons in de heilige communie: om ons te helpen om lief te zijn voor iedereen. Wij kunnen andere kinderen, die wij misschien niet zo heel leuk vinden, toch laten meespelen, onze snoepjes met hen delen. Als zij ons vragen een spelletje te doen waar wij niet zoveel zin in hebben, dan kunnen we dat toch doen om zo te laten zien, dat wij bij Jezus horen en dat wij van hen houden.

En, lieve grote mensen, dat geldt natuurlijk voor ons allemaal! Ieder van ons komt wel vaker mensen tegen, die wij niet zo sympathiek vinden of die zelfs heel lelijk tegen ons doen. Jezus zegt tot ieder van ons: Het kwade kunnen jullie niet overwinnen met wapengekletter, niet met harde woorden, maar alleen met veel liefde en geduld. En dat is soms heel moeilijk. Wij moeten proberen mensen te winnen voor het Koninkrijk van God. En daarom is bidden en naar de kerk gaan heel belangrijk.

Onze wereld heeft het momenteel best wel moeilijk. Ik hoop dat wij, samen met onze kinderen, wat vaker willen bidden en naar de kerk komen om God om zijn hulp te vragen. Ik hoop, dat wij allemaal ons steentje willen bijdragen de zelf het goede te doen, maar ook door God een vaste plaats in ons leven te geven. Amen.