Les 29 (11-12 jaar) De viering van de Eucharistie

Les 29

De viering van de Eucharistie

We wonen de heilige Mis bij om God te eren en te danken voor alles wat we ontvangen en om vergeving voor onze zonden te vragen. We doen dat op twee manieren.
Dat zien we ook in de Eucharistie.
De Eucharistie bestaat uit twee gedeelten: de dienst van het woord en de dienst van de Eucharistie.
Tijdens het eerste gedeelte lezen we uit de heilige Schrift.
Daarom noemen we dit de dienst van het woord.
Tijdens de dienst van het woord luisteren we naar teksten uit het Oude Testament of uit de geschiedenis van de jonge Kerk. Vooral luisteren we naar het Evangelie.
Het Evangelie is het voornaamste deel van de dienst van het woord. Jezus zelf spreekt dan tot ons.
Daarom gaan we uit eerbied staan.
Op zondagen en feesten legt de priester ons de lezingen uit.
Tijdens de dienst van de Eucharistie geven we het brood en de wijn aan God. We willen daarmee zeggen dat we onszelf helemaal aan God willen geven. We willen helemaal van God zijn. Zo willen we op Jezus lijken.
Tijdens de dienst van de Eucharistie ontvangen wij het Lichaam van Christus. De Hostie is immers veranderd in het Lichaam van Christus zelf.
De priester draagt de Eucharistie op voor de Kerk en de hele wereld.
Je weet al dat bij de Kerk ook de mensen horen die gestorven zijn. Ook voor hen bidt de priester in de Eucharistie.
Wij bidden met de priester mee. Natuurlijk denken we bij de communie aan onze ouders, onze broers en zussen en onze vrienden of vriendinnen. We bidden ook voor onszelf.
Wanneer de heilige Mis is afgelopen, gaan we niet dadelijk naar buiten. We blijven nog even stil zitten.
Na de heilige Mis doen we onze dankzegging.
We danken God dat Hij Jezus aan ons heeft gegeven.

We vragen ook of Jezus ons de hele dag wil helpen.

Waarom wonen we de heilige Mis bij?

Uit hoeveel gedeelten bestaat de Eucharistie?

Wat doen we tijdens de dienst van het woord?

Wat doen we tijdens de dienst van de Eucharistie?
Tijdens de dienst van de Eucharistie geven we het brood en de wijn aan God.

Wat ontvangen wij tijdens de dienst van de Eucharistie?
Tijdens de dienst van de Eucharistie ontvangen wij het Lichaam van Christus.

Voor wie draagt de priester de Eucharistie op?
De priester draagt de Eucharistie op voor de Kerk en de hele wereld.

Wat doen we na de heilige Mis?
Na de heilige Mis doen we onze dankzegging. We danken God dat Hij Jezus aan ons heeft gegeven.

——————————————–

Om zelf te lezen:
Lees in je Bijbel eens een stukje over de geschiedenis van de Kerk. Je vindt het in het Nieuwe Testament na de vier Evangelies.

We maken een voornemen:
We luisteren in de heilige Mis eerbiedig naar de woorden uit de Bijbel, vooral naar het Evangelie.