Preek op zondag 20-03-2016, familieviering Palmpasen, jaar C, pastoor Frank Domen

openingswoord

Lieve mensen, allemaal van harte welkom!

Het is al weer lang geleden, dat Jezus voor de eerste keer Jeruzalem op een ezeltje binnenreed en dat de mensen met palmtakken in de hand zwaaiden en riepen: Hosanna, de zoon van David, Hij is onze Koning.

Maar Hij vraagt ieder jaar opnieuw met palmpasen: Mag Ik jullie Koning zijn? Niet de Koning van Nederland, maar de Koning van jullie hart? Willen jullie bij Mij horen? Willen jullie doen wat Ik vraag? Geloven jullie, dat de wereld beter word als Ik jullie Koning mag zijn?

Laten wij geloven: de wereld wordt beter als iedereen Jezus volgt, als iedereen tot God bidt en goed is voor zijn medemens.

Gaan wij nu de palmtakken zegenen. Dan lezen wij het verhaal van de intocht en trekken naar de Kerk. Wij trekken met Jezus mee.

preek

Broeders en zusters, wij zien bijna dagelijks op tv de hartverscheurende beelden van vluchtelingen in modderpoelen of in waterstromen. Zijn er schuldigen aan te wijzen? Waarschijnlijk wel, maar dat biedt op de korte termijn – zeker vanuit onze kerk – geen oplossing voor die arme mensen.

Ik hoorde op de radio ook over het gedrag van supporters van een Nederlandse voetbalclub in Spanje. Arme vrouwen kwamen geld bedelen. Zij kregen geld op voorwaarde dat zij zich zo veel keer opdrukten. Andere supporters hielden die arme mensen papiergeld voor en staken de biljetten vervolgens in brand.

Wat zou het geweldig zijn als de mensen, die oorlog voeren en mensen, die zich als supporters ernstig misdragen, Jezus als hun Koning zouden willen aanvaarden.

Wij hebben zojuist een stukje gelezen over het lijden van deze Koning. Hij leed liever zelf dan dat Hijzelf anderen leed zou aan doen. Hij heeft vrijwillig geleden om de straf, die de mensheid wegens het wereldwijde kwaad had verdiend, uit te boeten. Hij heeft alles goed gemaakt. Dat ís al gebeurd!

Dus, ook als wijzelf verkeerd zijn geweest, hoeven wij ons daar niet meer ongerust over te maken, wij kunnen onze zonden in de kerk belijden, wij hoeven God maar te zeggen, dat het ons spijt, wij hoeven maar te beloven, dat wij zullen proberen het voortaan beter te doen, en dan is het goed.

Komende vrijdag vieren wij de dood van Jezus. Ja, wij vieren zijn dood. Want zonder te sterven, kon Jezus ons niet laten zien, dat Hij zelfs machtiger is dan de dood. Als eerste van de mensen stond Hij op uit de dood.

Zouden wij niet vaker onze steun moeten zoeken bij deze Koning, sterker dan de dood? Zou Hij ons niet kunnen helpen om oorlog en alle andere vormen van kwaad te overwinnen? Misschien als wij net als Hij eens wat méér offers brengen? Iets méér van elkaar zouden verdragen, het kunnen hebben dat een ander méér heeft dan wij, dan is er al minder spanning in ons leven en dat van een ander.

Proberen wij het eens met die Jezus Christus. Bidden wij eens wat vaker: het Onze Vader, het Wees gegroet, en vooral zo maar een gebed recht uit ons hart. Doen wij dat iedere dag, heel even, maar trouw, dan zal Hij op den duur ook in ons leven het kwaad helpen dragen en het misschien zelfs overwinnen. Amen.