Versoepeling coronamaatregelen Vanaf zaterdag 5 juni

Met ingang van 5 juni 2021 voert de over­heid een groot aantal ver­soe­pe­lingen van de corona­maat­re­ge­len door. De bis­schop­pen hebben bezien wat dit betekent voor het protocol van de R.-K. Kerk. De guns­tige ont­wik­ke­ling in de besmet­tings­cij­fers geeft de moge­lijk­heid tot een ver­soe­pe­ling van het maximum aantal gelo­vi­gen dat een vie­ring kan bijwonen.

Groter aantal deel­ne­mers

Met ingang van 5 juni aanstaande verhogen de bis­schop­pen dit aantal van 30 naar 50. Voor grotere kerk­ge­bouwen met meer dan 300 reguliere zit­plaatsen geldt dat maximaal 15 procent van het aantal zit­plaatsen kan wor­den benut. In kerk­ge­bouwen met meer dan 1.000 reguliere zit­plaatsen kunnen maximaal 250 personen wor­den toe­ge­la­ten. Voor alle kerk­ge­bouwen geldt dat de genoemde maximum aantallen kerk­gan­gers alleen kunnen wor­den toe­ge­la­ten als de gelo­vi­gen onderling an­der­halve meter afstand kunnen hou­den. Ook de andere basis­regels uit het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’, zoals bij­voor­beeld de regels over vooraf reserveren, communie uitreiken, hygiëne en het dragen van mondkapjes blijven onverkort gel­den.

Klik hier om verder te lezen.