Trend in West-Europa? Toenemend aantal (jong)volwassenen treedt toe tot de Kerk

In België en in Frankrijk is een gestage toename zichtbaar in het aantal (jong)volwassen dat toetreedt tot de katholieke Kerk. In Frankrijk is er zelfs sprake van een fundamentele trend.

Een recordaantal van 12.000 mensen zal in Frankrijk tijdens de Paaswake naar verwachting gedoopt worden, zo meldt een artikel op de Duitse nieuwswebsite Die Tagespost. Het gaat om maar liefst 7135 volwassenen en meer dan 5000 jongeren tussen de elf en zeventien jaar oud.

Sinds 2002 publiceert de Franse bisschoppenconferentie jaarlijks statistieken over de dooppraktijken in het land. Het aantal catechumenen in Frankrijk vertoont al enkele jaren een gestage stijging, die tussen 2023 en 2024 aanzienlijk is toegenomen met 31 procent onder volwassenen en tweemaal zoveel onder jongeren.

Onderliggende oorzaak

Ondanks een aanvankelijke lichte daling als gevolg van de pandemie, is het aantal dopelingen sinds 2021 gestaag toegenomen.

Catherine Chevalier, directeur van de nationale dienst voor catechese en catechumenaat bij de Franse bisschoppenconferentie, legt uit aan de Franse nieuwsdienst La Croix: “Wat we sinds de pandemie hebben opgemerkt, is niet alleen een inhaalslag, maar ook een onderliggende trend.”

Veel jongeren

De grootste toename is waargenomen onder de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar, waarbij een derde van de recent gedoopten binnen deze categorie valt, vergeleken met iets minder dan een kwart vóór de pandemie.

Lees verder in het Katholiek Nieuwsblad