Tiny Church op de Floriade

Dit jaar vindt in Almere de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo plaats. Tussen tuinen, kassen en paviljoenen zijn ook de kerken aanwezig op kavel 27, met een Tiny Church (een kleine kerk), een beeldenexpositie en een inhoudelijk programma.

Eén van de thema’s van de Expo is ‘De gezonde stad’, een gezonde plaats voor mensen om samen te leven. Het gaat daarbij over voedsel en landbouw, en ook over mentale gezondheid en verbinding in de samenleving. De gezamenlijke kerken in Almere richtten een stichting op: Fruitful City. In Almere Poort, de grootste zelfbouwwijk van Nederland, stond al een Tiny Church: een kleine ronde kerk die met de zon meedraait, zodat de zonnepanelen optimaal energie opwekken. De kerk is onafhankelijk van het lichtnet. Een zonneboiler zorgt voor warm water en verwarming. De materialen waarmee de kerk is gebouwd, zijn duurzaam en recyclebaar. Technologisch heel hip! Op de Floriade staat nu een kopie van deze kerk. Na afloop van de Floriade is deze kleine kerk te koop.

Het is de bedoeling dat de bezoekers ter plekke genieten van de schoonheid van Gods schepping. Ook wordt aandacht gevraagd voor de rol van christenen als het gaat om klimaat en duurzaamheid. Nu de Expo open is, zijn gastvrouwen en -heren aanwezig om de bezoekers te verwelkomen en uitleg te geven. Om het ronde houten kerkje heen is een labyrinth-achtige tuin aangelegd. In deze tuin, met wilgenhouten heggen en kleine hoekjes, staan twaalf kunstwerken, die elk een vrucht van de heilige Geest verbeelden. In de Tiny Church, een soort kapel, heerst rust en stilte en iedereen kan een kaars aansteken; ook een intentieboek is aanwezig. Twee dagen per week kunnen tienergroepen een jongerenprogramma volgen; de kerk is beschikbaar én geschikt voor bijeenkomsten en vieringen, muziek en theater. Let op: om bij de Tiny Church te komen, dient wel een entreeticket voor de Expo gekocht te worden. Voor groepen geldt een korting.

De Floriade loopt tot en met 9 oktober en is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 19.00 uur. Echt een bezoekje waard of een vakantiedagje-uit. Info: www.floriade.com