Schotse bisschoppen vrezen criminalisering Bijbel

Als het wetsvoorstel over hate speech wordt aangenomen,
kunnen bijbelpassages als opruiend worden aangemerkt, vrezen de Schotse bisschoppen.

Een nieuw Schots wetsvoorstel over haatmisdrijven kan volgens de bisschoppen van het land de Bijbel en de Catechismus van de Katholieke Kerk criminaliseren. Als de wet wordt aangenomen, kan die leiden tot censuur, vindt de Kerk.

“Sectie 5 van de wet maakt het bezit van opruiend materiaal een overtreding. Als je kijkt naar de lage drempel die hierin is gecreëerd, kunnen de Bijbel en de Catechismus, maar ook andere teksten, zoals bijdragen van de bisschoppenconferentie van Schotland aan regeringsberaden, als opruiend worden gezien”, aldus de bisschoppen.

Haat aanwakkeren strafbaar

De bisschoppen reageerden in een bericht aan de justitiële commissie van het Schotse parlement. De wet is op 23 april door de Schotse regering voorgesteld en wordt nu door die commissie onderzocht.

De nieuwe wetgeving maakt haat aanwakkeren tegen één van de door de nieuwe wet beschermde groepen mensen strafbaar. Het gaat om kenmerken als etnische afkomst, religie, seksuele voorkeur en transgenderidentiteit.

Lees verder op het Katholiek Nieuwsblad