Ietsje info over de heilige Mis
Brood en wijn: twee belangrijke ‘ingrediënten’ in de heilige Mis, de Eucharistieviering. Brood is een basisproduct en staat als zodanig voor leven; wijn maakt de mens vrolijk en verwijst naar vreugde in het leven. Goed brood en goede wijn zijn het resultaat van menselijke inzet en doen denken aan verbondenheid, gemeenschap, samenzijn, delen, danken, vreugde, vriendschap, gastvrijheid. Via de symbolen van brood en wijn, nodigt Jezus Christus zijn volgelingen uit om gemeenschap te vormen met elkaar en te leven in zijn spoor. Brood en wijn veranderen tijdens de consecratie in het Lichaam en Bloed van Jezus Christus. Zo is de heilige Communie een ontmoeting met Jezus zelf! “Dit is mijn Lichaam”, sprak Hij immers tijdens het Laatste Avondmaal. Zoals brood voor de mens belangrijk is om in leven te blijven, zo is Jezus Christus (het Brood des Levens) belangrijk voor elke gelovige.
In de heilige Mis spreken we niet alleen door woorden te zeggen. We ‘spreken’ ook met ons lichaam. 1) Rechtop staan: mensen gaan staan uit respect, om iemand plaats te geven, om iemand te verwelkomen, om zich voor te stellen, om het woord te nemen, om het belang van een moment te onderstrepen. 2) Wie knielt maakt zich klein, bijvoorbeeld voor iemand die groter is. Gelovigen drukken ermee uit hoe belangrijk God voor hen is. 3) Drie kruisjes maken we, vlak voor het evangelie wordt voorgelezen … . Bij het kruisje op het voorhoofd: “Heer, help me uw woorden met mijn verstand te begrijpen”. Een kruisje op de mond: “Heer, help me met mijn mond úw woorden te spreken”. En bij het kruisje op de borst kan gedacht worden of zachtjes gezegd: “Heer, helpt me uw woorden met mijn hart te beléven”. En dan nog: het kruisteken (met wijwater), dat we maken vóór en ná de Mis heeft ook een diepe betekenis: het herinnert ons aan Jezus, gestorven aan het kruis vanwege het vele wangedrag (de zonden) van elke mens afzonderlijk en van de hele mensheid – in den beginne, in het nu en in de toekomst. Soms vragen mensen of er kledingvoorschriften zijn in de kerk? Tja, we zouden kunnen denken aan mensen, die uitgenodigd zijn voor een ontmoeting met koning Willem-Alexander. Wat trek je dan aan? In de kerk zijn we op bezoek bij Jezus, Koning van hemel en aarde.