Gedeelde pijn, gedeeld verlangen

Anton de Wit, 10 juni 2022

Het was natuurlijk geen toeval dat alle zeven Nederlandse bisdommen plus het militair ordinariaat (zeg maar het ‘legerbisdom’) daags voor Pinksteren hun synoderapporten publiceerden. Uit alle verslagen van de ‘luisterfase’ van de wereldwijde bisschoppensynode spreekt een oprecht verlangen naar een ‘Pinkstermoment’; een wedergeboorte van de Kerk die zich in onze tijden en streken opnieuw verstaanbaar weet te maken.

‘Velen…’

In alle nuchterheid moeten we tegelijkertijd vaststellen, dat dat Pinksteren nog lang niet is aangebroken voor de Nederlandse kerkprovincie. De meningen en kerkvisies die worden aangedragen lopen soms mijlenver uiteen. Opvallend vaak beginnen de zinnen van de rapporten met formuleringen als: “Veel mensen geven aan…” of “Velen vinden…”.

Klik hier om verder te lezen in het Katholiek Nieuwsblad …