Een Fatimawonder: van de dood – door een atoombom – afgeschermd

Dit ongelooflijke verhaal gaat over pater Hubert Schiffer, die 30 jaar oud was toen de atoombom vlak boven zijn hoofd ontplofte in Hiroshima. Hij overleefde het niet alleen, maar leefde nog 33 jaar in goede gezondheid.

Eén enkele bom en de stad stierf in een oogwenk

Vroeg op 6 augustus 1945 cirkelde een eenzame Amerikaanse B-29 bommenwerper boven Hiroshima. De nietsvermoedende bewoners op de grond wierpen nauwelijks een blik op het vliegtuig, zich niet bewust van de dodelijke lading die het op het punt stond op hen los te laten, het atoomtijdperk inluidend met onvoorstelbare dood en vernietiging. Toen één enkele bom de grond naderde, stierf een stad in een oogwenk.

“Een onzichtbare kracht tilde me van de stoel”

Onder de nietsvermoedende inwoners van Hiroshima was pater Schiffer, een jezuïtische missionaris die de vele katholieken van die stad bijstond. Die ochtend had hij net de H. Mis beëindigd en zat aan de ontbijttafel toen er een felle lichtflits was. “Plotseling vulde een verschrikkelijke explosie de lucht met één donderslag,” zei pater Schiffer. “Een onzichtbare kracht tilde me van de stoel, slingerde me door de lucht, schudde me door elkaar, sloeg me, wervelde me rond en rond als een blad in een herfstwind.”

Alleen een paar sneetjes in zijn nek

Pater Schiffer werd wakker en vond zichzelf op de grond. Hij keek om zich heen en zag dat er in geen enkele richting nog iets te zien was: het spoorwegstation en de gebouwen in alle richtingen waren verdwenen. Toch had hij alleen een paar sneetjes in zijn nek door glasscherven. Voor zover hij kon zien, was er verder niets lichamelijks met hem aan de hand.

Alle acht jezuïeten bleven ongedeerd

De kleine jezuïetengemeenschap waartoe pater Schiffer behoorde, woonde in een huis vlakbij de parochiekerk, slechts acht blokken verwijderd van het centrum van de ontploffing. Toen Hiroshima door de atoombom werd verwoest, ontsnapten alle acht leden van de kleine Jezuïeten-gemeenschap ongedeerd, terwijl alle andere mensen binnen een straal van anderhalve kilometer van ground zero onmiddellijk stierven.

Wetenschappelijk onverklaarbaar

Het huis waar de jezuïeten woonden stond nog overeind, terwijl gebouwen in alle richtingen met de grond gelijk werden gemaakt. Hoe overleefde deze groep mannen een nucleaire ontploffing die alle anderen doodde, zelfs mensen die meer dan tien keer verder van de ontploffing af stonden? Het is absoluut onverklaarbaar met wetenschappelijke middelen. Een interessant detail is dat deze groep katholieke geestelijken bestond uit fervente aanhangers van de Boodschap van Fatima. Werd hun trouw aan Onze Lieve Vrouw beloond door dit ontzagwekkende wonder van hun overleving?

Katholieke religieuzen overleefden

Zowel in Hiroshima als in Nagasaki waren de overlevenden katholieke religieuzen. De meeste andere gebouwen waren met de grond gelijk gemaakt, zelfs op drie keer zo grote afstand, maar in beide gevallen bleven hun huizen overeind – zelfs met enkele ramen intact! Alle andere mensen, op een handvol verminkte overlevenden na, stierven onmiddellijk. Degenen die zich binnen een straal bevonden die tien keer zo groot was als de afstand van de jezuïeten tot de explosie, werden blootgesteld aan hevige straling en stierven binnen enkele dagen.

Artsen verwachtten spoedige aftakeling

Na de Amerikaanse verovering van Japan legden Amerikaanse legerartsen aan pater Schiffer uit dat zijn lichaam spoedig zou beginnen af te takelen als gevolg van de straling. Tot verbazing van de artsen vertoonde het lichaam van pater Schiffer geen tekenen van straling of nadelige gevolgen van de bom. Iedereen die zich op deze afstand van het epicentrum bevond, had genoeg straling moeten opvangen om binnen enkele minuten dood te zijn. Wetenschappers onderzochten de groep Jezuïeten van Hiroshima meer dan 200 keer gedurende de volgende 30 jaar en er werden nooit tekenen van ziekte gevonden.

‘We beleefden de boodschap van Fatima’

De jezuïeten zeggen: “Wij geloven dat we het overleefd hebben omdat we de boodschap van Fatima beleefden. We leefden en baden dagelijks de rozenkrans in dat huis.” Pater Schiffer meent dat hij een beschermend schild van de Heilige Maagd heeft ontvangen, dat hem beschermde tegen alle straling en ziekteverschijnselen. Hij schrijft dit toe aan zijn devotie tot Onze Lieve Vrouw en zijn dagelijks bidden van de rozenkrans van Fatima: “In dat huis werd elke dag samen de Heilige Rozenkrans gebeden.”

Er was een bovennatuurlijke kracht

Seculiere wetenschappers zijn stomverbaasd en ongelovig over zijn verklaring. Ze zijn er zeker van dat er een “echte” verklaring is. Maar meer dan 70 jaar later zijn wetenschappers er nog steeds niet in geslaagd het te verklaren. Vanuit wetenschappelijk oogpunt tart wat er met die jezuïeten in Hiroshima is gebeurd nog steeds alle wetten van de fysica. Er moet worden geconcludeerd dat er een andere kracht aanwezig was; een kracht wiens macht om energie en materie in relatie tot mensen te transformeren ons begrip te boven gaat.