Bericht op de website (arsacal.nl) van onze Bisschop Jan Hendriks
Zondag 17 mei was ik in de Parochie van de H. Dionysius in Heerhugowaard voor het heilig Vormsel. Zestien vormelingen ontvingen dit sacrament, een zeventiende vormeling was ziek geworden en wordt later gevormd door de Pastoor Frank Domen. Maar er gebeurde meer in deze mooie en levendige viering … . De Parochie van de H. Dionysius is één van de parochies die zich mag verheugen in de komst van meer jongeren en een groeiend kerkbezoek. Ook op deze zondag was de kerk goed bezet, al zijn er altijd mensen die een Vormselmis mijden “omdat zo’n Mis te lang duurt”. Ik zou zeggen dat het Vormsel juist een mooi moment is om als parochiegemeenschap samen te beleven en de vormelingen welkom te heten. Naast een KinderWoordDienst heeft de parochie ook elke zondag een PeuterWoordDienst en een Woorddienst voor tieners. Voor al die groepen moeten er natuurlijk ruimtes zijn en de PeuterWoordDienst wordt gehouden in de Aanbiddingskapel in de pastorie, die mede voor dit doel is uitgebreid/verbouwd. Maar zelfs nu is het vaak krap, door het groeiend aantal peuters, die met hun moeders aanwezig zijn. De nieuwe ruimte mocht ik deze ochtend inzegenen na de Eucharistieviering. – De Eucharistieviering met Vormsel werd opgeluisterd door Salt & Light met mooie en toepasselijke liederen. Een stuk of vijftien misdienaars in rode togen dienden de Mis en maakte die extra feestelijk. De vormelingen hadden goed geoefend en wisten precies wat ze moesten doen of zeggen. Daarnaast was er natuurlijk een lector, die de misintenties voorlas en ook de mededelingen deed. Vormelingen collecteerden. Pastoor Frank Domen concelebreerde. Diaken Eelke Ligthart was in de kerk aanwezig, zijn conditie is nog niet zodanig dat hij de hele Mis kan staan. We wensen hem sterkte en beterschap! – In de preek stond ik onder meer stil bij Bernadette (Lourdes). Zij was van een arme familie en niet erg onderlegd, maar zij had een goed en zuiver hart. Zij kon bidden en zag Maria! Zo worden we tussen Hemelvaart en Pinksteren bijzonder uitgenodigd met heel ons hart te bidden, in het bijzonder om de komst van de heilige Geest. Alleen als wij bidden en openstaan, kan het werk van de Geest vruchtbaar worden in ons leven. – Na het Vormsel hernieuwden Barry en Urszula van de Kraats hun trouwbelofte op de twintigste verjaardag van hun huwelijk. Na afloop van de heilige Mis werden iconen gezegend die door de goede zorgen van meerdere vrijwilligers in de kerk en aanbiddingskapel zijn opgehangen. En de zondagse koffie na de Mis in het Parochiecentrum was ook extra feestelijk!
Klik op de eerste foto en gebruik dan het pijltje rechts in de foto om door de galerij heen te bladeren





















