Les 18 (11-12 jaar) De heilige Geest

Les 18

De heilige Geest

Voordat Jezus naar de hemel gaat, geeft Hij aan de apostelen de opdracht: “Gaat uit over de hele wereld en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen”. Om deze opdracht uit te kunnen voeren, belooft Jezus aan de apostelen een Helper, de heilige Geest.
Op het Pinksterfeest zijn de apostelen weer bij elkaar in de zaal, samen met Maria. Opeens klinkt er een geluid alsof er een hevige wind opsteekt. Er verschijnt iets dat op vuur lijkt en dat in de vorm van tongen op ieder van hen neerdaalt.
Iedereen die in de zaal is, wordt vervuld van de heilige Geest.
Er komen mensen op het geluid af. Ze horen de apostelen spreken in hun eigen taal. De apostelen zijn nieuwe mensen geworden. Eerst waren ze bang en deden ze de deuren op slot. Nu maken ze de deuren open en gaan aan iedereen over Jezus vertellen.
Ze weten nu ook wat ze aan de mensen moeten vertellen.
Dat heeft de heilige Geest voor de apostelen gedaan.
De heilige Geest leert de apostelen alles te verstaan wat Jezus gezegd heeft en maakt van hen dappere getuigen van Jezus. Nu kunnen de apostelen de opdracht van Jezus uitvoeren. Ze gaan uit over de hele wereld en verkondigen overal het Evangelie van Jezus.
Jezus heeft de heilige Geest niet alleen aan de apostelen geschonken, maar aan heel de Kerk.
Zonder de heilige Geest kan de Kerk niet bestaan.
De heilige Geest bestuurt de Kerk en bewaart haar voor dwalingen. Wanneer de paus of de bisschoppen een belangrijke beslissing moeten nemen, bidden zij eerst tot de heilige Geest. Zo helpt de heilige Geest de Kerk altijd om alles te verstaan wat Jezus gezegd en gedaan heeft.

De heilige Geest leidt niet alleen de Kerk.
De heilige Geest woont in alle gelovigen en helpt hen om de Wil van God te kennen en te doen.
Wij hebben daarom ook eerbied voor de heilige Geest.
Wij vereren de heilige Geest op een bijzondere manier, omdat Hij ons en heel de Kerk helpt om heilig te zijn.

———————————————————————————————————————————

Wat doet de heilige Geest voor de apostelen?

Heeft Jezus de heilige Geest alleen aan de apostelen geschonken?

Wat doet de heilige Geest voor de Kerk?
De heilige Geest bestuurt de Kerk en bewaart haar voor dwalingen.

Wat doet de heilige Geest voor alle gelovigen?

Waarom vereren wij de heilige Geest op een bijzonder manier?

—————————————-

Om zelf te lezen:
Lees in de Handelingen van de Apostelen het begin van het tweede hoofdstuk.

We maken een voornemen:
Als we moeilijke beslissingen moeten nemen, vragen wij de heilige Geest ons te helpen.

De gave van de heilige Geest aan de apostelen en aan heel de Kerk vieren wij op het Hoogfeest van Pinksteren, vijftig dagen na Pasen.