6 december: Heilige Nicolaas

We kennen allemaal de heilige Nicolaas. Elk jaar vieren we zijn feest. Vaak krijgen we dan een leuk geschenk en we hebben thuis een gezellige avond. Waarom vieren we dan feest? Wie is de heilige Nicolaas?

Volgens een oud verhaal konden de ouders van Nicolaas geen kinderen krijgen. Dat vonden ze heel erg. Ze waren echt zo goed voor de arme mensen, dat God hun gebed heeft verhoord en hun toch een zoon heeft geschonken. Je kunt je voorstellen, hoe blij de ouders van Nicolaas met hun zoon waren. Ze hebben ook heel goed voor hem gezorgd. Natuurlijk leerden ze hem, veel van Jezus te houden.

Een oom van Nicolaas is bisschop in de stad waar ze wonen. De stad heet Myra. Door deze oom wordt Nicolaas op een dag priester gewijd. Bijna op dezelfde tijd sterven zijn ouders aan de pest. De bisschop wil nu goed voor Nicolaas zorgen. Maar Nicolaas heeft geld genoeg. Daar kan hij nu een fijn leven van gaan leiden. Maar zo zal het niet gaan. Nicolaas geeft al zijn geld aan de arme mensen. Nu vraagt de bisschop hem, of hij abt wil worden van een nieuw klooster. Daar voelt Nicolaas helemaal niets voor. Hij wil niet deftig worden en de baas spelen over andere priesters en broeders. Dan komen de mensen uit het klooster hem zelf vragen, of hij hun abt wil worden. Nu kan Nicolaas niet meer weigeren.

Een tijd later sterft de bisschop van Myra. Nicolaas gaat nu op reis naar het land van Jezus. Intussen zijn de mensen van Myra aan het zoeken naar een nieuwe bisschop. Ze kunnen het maar niet eens worden. Dan gaan alle mensen vurig bidden tot de heilige Geest. Ze spreken dan af, dat die priester hun bisschop zal worden, die de volgende dag als eerste de kerk zal binnengaan. Juist in die nacht komt Nicolaas terug van zijn reis. Hij gaat vroeg naar de kerk om God te danken, dat hij weer veilig thuis is. De mensen begrijpen, dat God hun Nicolaas als bisschop wil geven. Iedereen is blij, behalve Nicolaas. Maar hij zal goed voor de mensen zorgen, ook als dat gevaarlijk wordt. Want de keizer van Rome wil niet, dat de mensen in God geloven. Daardoor komt ook bisschop Nicolaas in de gevangenis. Daar moet hij heel veel lijden. Wanneer de keizer sterft, komt er een nieuwe keizer. Die heet Constantijn. Deze keizer geeft aan de christenen de vrijheid. Nu kan Nicolaas weer goed voor zijn mensen zorgen. Rond het jaar 350 sterft hij als een heel oude man.

Er worden over Sint Nicolaas veel mooie verhalen verteld. Een ervan, zal ik jullie vertellen.
Drie mannen hadden een heel belangrijke baan gekregen bij de keizer. Iemand anders was daar heel jaloers om. Hij ging naar de keizer en vertelde allemaal lelijke dingen over deze drie mannen. De keizer geloofde dat ook nog. Daarom werden de mannen in een toren opgesloten en zouden ze de volgende dag de doodstraf moeten ondergaan. Je kunt je voorstellen, dat die mannen bang waren. In hun nood riepen ze de heilige Nicolaas aan. Deze verscheen in de nacht aan de keizer en liet hem zien, dat hij drie onschuldige mannen wilde gaan doden. De volgende morgen stuurde de keizer de mannen naar Myra, om de heilige Nicolaas voor hun redding te bedanken.

We vieren het feest van de heilige Nicolaas op 6 december.

Heilige Nicolaas, u hebt goed voor de mensen gezorgd. Aan arme mensen hebt u vaak wat gegeven. Leer ons ook, met andere mensen te delen. Dan zijn alle mensen net zo blij, als de kinderen op uw feestdag. Amen.