25 december: Heilige Anastasia

Misschien hebben er wel twee heilige vrouwen bestaan die Anastasia heetten. Ze zouden allebei in het jaar 304 de marteldood gestorven zijn. Misschien dat in de geschiedenis van de Kerk de namen van deze twee vrouwen in één verhaal worden verder verteld.

Wat wordt in de geschiedenis van de Kerk over deze Anastasia verteld? Anastasia is de dochter van een beambte van de keizer van Rome. Haar moeder is christen. Ze wil graag dat Anastasia ook in God gaat geloven. Daarom vraagt ze aan een heilige man om haar dochter van God te leren houden.

Wanneer Anastasia een jonge vrouw is geworden, moet ze tegen haar zin trouwen met een man die Publius heet. Deze Publius is wel een heel voorname en rijke man, maar hij leeft heel slecht. Je kunt je voorstellen, dat Anastasia heel ongelukkig is, dat ze juist met deze man moet trouwen.

Toch lukt het Anastasia om veel voor haar mede-christenen te doen. Ze gaat vaak met haar dienstmeisjes naar de gevangenissen, waar de christenen opgesloten zijn. Ze probeert hen moed in te spreken, en brengt ook altijd wat voor hen mee. Soms is dat eten, dan weereen keer schone kleren. Totdat Publius daar achter komt. Hij is toch al boos op Anastasia, omdat ze niet zo slecht wil leven als hij. Nu wordt hij zo boos op zijn vrouw, dat hij haar laat opsluiten in een klein kamertje. Maar God zorgt voor Zijn dochter Anastasia. Op een reis komt Publius om het leven. Nu is Anastasia weer vrij en kan ze de christenen weer helpen. Ze gaat weer naar de gevangenissen toe. Maar dan doet Anastasia iets heel bijzonders. Ze wil naar haar leraar toe, die haar God heeft leren kennen. Daarom geeft ze alles wat ze heeft weg aan de armen en gaat op reis naar Chrysogonus, want zo heet haar leraar.

Deze heilige man heeft haar ook goed geholpen toen ze in haar kamertje opgesloten zat. Ze heeft stiekem brieven aan hem geschreven en hem om raad gevraagd. En juist door deze Chryosogonus heeft Anastasia in deze moeilijke tijd niet de moed verloren.

Nu gaat ze naar hem toe.

Maar dan wordt Chrysogonus gevangen genomen door de soldaten van de keizer. Hij sterft als martelaar voor Jezus. De soldaten hebben hem onthoofd.

Dan wordt ook Anastasia gevangen genomen. Van alles proberen de soldaten om deze jonge vrouw van haar geloof af te brengen. Ze hebben haar veel pijn laten lijden. Maar niets helpt. Anastasia blijft trouw aan Jezus en aan de Vader in de hemel. Wanneer men geen wrede spelletjes meer weet te bedenken geven de soldaten het op. Ze maken een brandstapel klaar en laten Anastasia levend verbranden. Zo gaat deze dappere vrouw naar God toe.

Over deze heilige vrouw worden veel mooie verhalen verteld, waarvan we niet weten of ze echt gebeurd zijn. Maar al die verhalen laten ons zien, dat Anastasia zoveel van God heeft gehouden, dat ze nooit slechte dingen met haar man of met andere mannen heeft gedaan.

In Rome is een mooie kerk aan Anastasia toegewijd. Ze ligt vlak bij de ruïnes van de paleizen van de keizer, op de Palatijn. Dicht in de buurt ligt ook het circus Maximus, waar veel martelaren voor Jezus zijn gestorven.

We vieren het feest van de heilige Anastasia op 25 december.

Grote God. U hebt de heilige Anastasia geholpen om goed te leven. Wanneer het moeilijk voor ons is, om te doen wat goed is, help ons dan ook. Dan zullen we zeker ook bij U thuis komen in de hemel. Amen.