1 december: Heilige Eligius

Misschien kennen sommigen van jullie deze heilige beter onder de naam: Sint Elooi. Wie is deze heilige?

De kleine Eligius is heel handig. Hij kan goed met gereedschap omgaan. Daarom sturen zijn ouders hem naar een van de beste edelsmeden. Eligius is dan nog heel jong. Bij de edelsmid leert Eligius goed zijn vak. Hij blijkt ook kunstenaarsbloed te bezitten. Dat komt hem natuurlijk heel goed van pas. Hij kan de voorwerpen nu niet alleen heel goed maken. Hij kan ze ook heel mooi maken.

Op een dag hoort de koning over de kunstenaar uit de buurt van Limoges. Nu krijgt Eligius de opdracht, een goede zetel voor de koning te maken. De koning is daar zo tevreden over, dat hij heel vaak een kostbare en moeilijke opdracht geeft aan Eligius. De koning merkt nog iets. Eligius gaat met heel duur materiaal om. Maar nooit is er iets weg. Eligius is heel eerlijk en betrouwbaar. Hij maakt heel mooie kistjes voor het bewaren van relikwieën van heiligen, en allerlei andere mooie dingen die de koning gebruikt of die hij aan een kerk wil geven.

Natuurlijk wordt Eligius daardoor rijk. Wat doet hij met al zijn geld? Geen arme klopt tevergeefs aan zijn deur. En vaak koopt Eligius slaven vrij. Dat komt, omdat Eligius niet alleen een heel beroemde edelsmid is. Hij is ook een echte vriend van Jezus.

Wanneer er een nieuwe koning komt, vraagt deze, of Eligius in het paleis wil komen wonen. Want deze koning heeft gemerkt dat Eligius heel wijs en eerlijk is. Daarom wil hij hem altijd in de buurt hebben. Dan kan de koning aan Eligius altijd raad vragen. En dat is wel nodig, als je zo’n groot koninkrijk moet besturen. Dat is het rijk van de Franken.

De koning vindt Eligius zo belangrijk, dat hij hem grote gebieden schenkt. Wat doet Eligius daarmee? Hij sticht er kloosters, bijvoorbeeld in Salignac sticht hij een klooster voor de benedictijnen.

Maar God heeft nog grotere plannen met hem. Wanneer de koning sterft, gaat Eligius weg van het paleis. Hij wil priester worden. In het jaar 649 wordt hij priester gewijd. Een jaar later wordt hij gekozen tot bisschop van Doornik en Noyon. Nu kan hij pas goed laten zien hoeveel hij van Jezus houdt. Hij gaat overal preken over Jezus. Ook in gebieden waar de mensen nog nooit van Jezus hebben gehoord. Zo komt hij ook in Vlaanderen. Daar luisteren de mensen naar hem. Heel veel mensen gaan door zijn woorden in Jezus geloven. Een kerk in Brugge, de Salvatorkerk, is door deze heilige gesticht.

Natuurlijk blijft Eligius ook als bisschop goed zorgen voor de armen. Daarom gaan de mensen heel veel van hem houden.

Eligius kan ook wel streng zijn. Wanneer sommige van zijn priesters hun ambt gaan verkopen, of geld gaan vragen voor het toedienen van de sacramenten, dan treedt Eligius heel streng op.

Zo is Eligius nog ongeveer 20 jaar bisschop geweest. Hij ligt nu begraven in de kathedraal van Noyon.

Al heel lang roepen heel veel mensen de heilige Eligius aan om hulp. Hij is de patroon van de edelsmeden, maar ook van de metaalbewerkers, en van de ijzervlechters, de horlogemakers, de wagenmenners, en veel andere ambachten. Maar ook de dierenartsen hebben hem als patroon.

We vieren het feest van de heilige Eligius op 1 december.

God, omdat Eligius zoveel van U hield, hebt U hem tot bisschop gemaakt. Hij heeft veel mensen in Vlaanderen tot het geloof gebracht. Laat ook ons steeds in U blijven geloven. En help ons, als we het moeilijk hebben, op voorspraak van de heilige Eligius. Amen.