Preek op 28-09-2017, donderdag in de 25e week door het jaar 1, diaken Eelke Ligthart

Dierbare medeparochianen, een heel kort evangelie uit het 9e hoofdstuk van Lucas n.l. de verzen 7-8 en 9.

In vers 1 t/m 6 worden de leerlingen bij Jezus geroepen en ze krijgen kracht om zieken te genezen. Hij zendt hen uit om het koninkrijk van God te prediken. Ze gaan van de ene naar de andere plaats om uitvoering te geven aan die opdracht van de Heer.

Dan in vers 7 komt Herodes ten tonele. De Herodes van vlak bij de kribbe, die tot de koningen zegt: Komt terug om mij te vertellen waar ik het kind, de nieuwe koning, kan vinden om Hem dan eer te kunnen bewijzen. Dit staat overigens niet bij Lucas maar bij Matteus. Het is een bepaalde nieuwsgierigheid en angst om die nieuwe koning. Het lijkt op een soort Kerk-Staat verhouding of een haat- liefde verhouding. Toch laat hij uit angst alle pas geboren kinderen jonger dan twee jaar doden. De naam van Jezus moest voorgoed verdwijnen, nog voor Hij was geboren. Jozef en Maria vluchten naar Egypte, door de engel gewaarschuwd. Aan de zoon van Herodes was het te danken, dat Jezus, Jezus van Nazareth genoemd werd, een volkse familie naam waar Hij in Palestina en de wereld bekend mee is geworden.

Deze zoon werd door Johannes terecht gewezen op zijn levenswijze, maar was tegelijkertijd nieuwsgiering naar wat Johannes had te vertellen. Dat hij, nadat hij Johannes in de gevangenis had laten zetten, hem op verzoek van een vrouw had laten onthoofden, maakte diepe indruk op Jezus.

Eigenlijk vernietigde Herodes, van wat hij wilde beschermen, hij luisterde immers graag naar Johannes. Zoals het zo vaak gebeurt, ook in ons leven, is het een kiezen tussen goed en kwaad. Paulus had het er al over in zijn brief aan de Romeinen: “Ik doe niet het goede dat ik wil, maar het kwade dat ik niet wil.”

De verhalen die Herodes over Jezus hoorde, bracht hem tot de uitspraak dat hij Jezus te zien wilde krijgen. Dat gebeurde op de dag van Jezus’ lijden. Maar op de vraag van Herodes aan Jezus wie hij was, kwam geen ander antwoord, dan het antwoord van Goede Vrijdag: “Waarlijk deze mens was een Zoon van God”. Drie dagen later werd er bij het graf gezegd: ”Ga aan de mensen zeggen, Zie Hij leeft”. Zelfs Herodes is niet dood. Hij leeft nog tussen ons. Wij zijn ook vragende mensen, soms zijn we zwak een andere keer sterk. We leven vaak tussen goed en kwaad. Ons leven lijkt soms wel op een dubbelrol: vandaag een heilige, morgen een duiveltje. Hopelijk blijven we in meerderheid altijd nieuwsgierig naar Jezus. Naar zijn voorbeeld en zijn aanwezigheid hier in ons midden. Dat Gods Geest ons op de goede weg mag blijven leiden. Amen.