Les 21 De Kerk leert ons

Les 21

De Kerk leert ons

Jezus wil dat alle mensen God leren kennen en van God leren houden. Daarvoor heeft Jezus de apostelen en hun opvolgers aangesteld. De paus en de bisschoppen zijn de leraars van de Kerk. Aan deze leraars heeft Jezus een bijzondere Helper beloofd. Dat is de heilige Geest.
De heilige Geest helpt de paus en de bisschoppen om de leer van Jezus goed uit te leggen.
Wanneer de paus en de bisschoppen ons de leer van Jezus uitleggen, kunnen zij zich niet vergissen. Zij zijn onfeilbaar.
Op de eerste plaats heeft Jezus deze hulp aan de paus gegeven. De paus is het hoofd van de Kerk. Hij is ook de plaatsbekleder van Jezus op aarde. Daarom helpt de heilige Geest de paus op de eerste plaats om ons het geloof goed uit te leggen. De heilige Geest helpt ook de bisschoppen als ze samen met de paus het geloof uitleggen.
Dan kunnen ze zich ook niet vergissen.
De paus alleen en de bisschoppen samen met de paus kunnen zich niet vergissen als ze ons het geloof uitleggen. Ze zijn dan onfeilbaar.

————————————————————————————

Wie zijn de leraars van de Kerk?
De paus en de bisschoppen zijn de leraars van de Kerk.

Hoe helpt de heilige Geest de paus en de bisschoppen?

Wat betekent dat de paus en de bisschoppen onfeilbaar zijn?