Les 20 (11-12 jaar) De leiding van de kerk

Les 20

De leiding van de kerk

Jezus heeft veel leerlingen. Uit deze leerlingen kiest Jezus er twaalf uit. Deze twaalf leerlingen noemt Jezus: apostelen. Wanneer Jezus weer naar de hemel gaat, zullen de apostelen de leerlingen van Jezus moeten helpen en leiden. Jezus heeft de apostelen aangesteld om zijn Kerk te leiden. Aan één van de apostelen geeft Jezus een bijzondere opdracht. Dat is de apostel Petrus. Jezus zegt tegen Petrus: “Gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen”.
Petrus wordt namens Jezus het hoofd van de Kerk op aarde. Natuurlijk blijft Jezus zelf het Hoofd van de Kerk. De apostel Petrus bestuurt de Kerk in de naam van Jezus.
Jezus is het Hoofd van de Kerk. Hij heeft de apostel Petrus aangesteld als zijn plaatsbekleder op aarde. De apostel Petrus is niet altijd blijven leven. Hij is gestorven in Rome. Hij heeft een opvolger gekregen. De opvolger van de apostel Petrus is de paus. Hij is de bisschop van Rome en de plaatsbekleder van Christus op aarde. Jezus heeft niet alleen de apostel Petrus uitgekozen. Jezus heeft twaalf apostelen uitgekozen. Zij besturen samen met de apostel Petrus de Kerk. Ook de andere apostelen zijn gestorven. Zij hebben opvolgers aangesteld om de Kerk te leiden.
De opvolgers van de apostelen zijn de bisschoppen. Wanneer de apostelen hun opvolgers aanwijzen, bidden zij eerst tot de heilige Geest. Daarmee willen de apostelen laten zien dat de heilige Geest hun opvolgers uitkiest. We kunnen dus zeggen dat de bisschoppen door de heilige Geest zijn uitgekozen om de opvolgers van de apostelen te worden. De bisschoppen zijn de leiders van een bepaald gedeelte van de Kerk. We noemen dat een bisdom. Daarnaast besturen de bisschoppen samen met de paus de hele Kerk. Ze doen dat vooral op een concilie. Dat is een vergadering van de paus met alle bisschoppen van de hele wereld. De heilige Geest kiest de bisschoppen uit om hun bisdom te leiden en samen met de paus de hele Kerk te besturen. Nu is een bisdom vaak groot. De bisschoppen kunnen dus niet overal tegelijk zijn. Ze kunnen ook niet alles alleen. haarom kiezen de bisschoppen helpers uit. De helpers van de bisschoppen zijn de priesters en de diakens.

————————————————————————————————————————

Waarom heeft Jezus de apostelen aangesteld?
Jezus heeft de apostelen aangesteld om zijn Kerk te leiden.

Welke bijzondere opdracht geeft Jezus aan Petrus?
Petrus wordt namens Jezus het hoofd van de Kerk op aarde.

Wie is het Hoofd van de Kerk?

Wie is de opvolger van de apostel Petrus?

Wie zijn de opvolgers van de apostelen?
De opvolgers van de apostelen zijn de bisschoppen.

Waartoe kiest de heilige Geest de bisschoppen uit?

Wie zijn de helpers van de bisschoppen?
De helpers van de bisschoppen zijn de priesters en de diakens.

———————————–

Om zelf te lezen:
Lees in het Evangelie van Johannes, hoofdstuk 21, vanaf vers 15.

We maken een voornemen:
We vragen in ons gebed vaak dat de heilige Geest de paus en de bisschoppen helpt.