Les 19 (11-12 jaar) De heilige Kerk

Les 19

De heilige Kerk

Veertig dagen na zijn verrijzenis is Jezus ten hemel opgestegen. Voordat Jezus weer naar de Vader gaat, geeft Hij aan de apostelen een opdracht: “Gaat, onderwijst alle volkeren en maakt hen tot mijn leerlingen. Doopt hen in de Naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hen alles te onderhouden wat Ik jullie geboden heb”. De apostelen moeten dus het werk van Jezus voortzetten. Ze hebben de opdracht aan alle mensen de Blijde Boodschap van Jezus te verkondigen.
Voor zijn hemelvaart heeft Jezus de Kerk gesticht om zijn werk hier op aarde voort te zetten. Want Jezus wil dat alle mensen gelukkig worden. Daarom moeten alle mensen weten dat God van hen houdt en dat God door Jezus een Rijk van Liefde heeft gesticht. Dat noemen we het Rijk Gods.                      De Kerk is de gemeenschap die Jezus heeft gesticht om aan alle mensen het Rijk Gods te verkondigen en hen daarin op te nemen. Jezus blijft altijd voor de Kerk zorgen.
Hij heeft gezegd: “Ik ben met u, alle dagen, tot aan de voleinding der wereld”. Jezus leidt ook zelf de Kerk. Hij is het Hoofd van de Kerk.
De Kerk is het Lichaam van Christus, omdat Christus het Hoofd van de Kerk is. We kunnen aan de Kerk ook nog een andere naam geven. De Kerk bestaat namelijk uit alle mensen die in God geloven, die gedoopt zijn en die op weg zijn naar het eeuwig geluk bij God. Je zou al deze mensen het volk van God kunnen noemen.
We noemen de Kerk ook: het volk van God.
De Kerk van Jezus kun je herkennen aan enkele bijzondere eigenschappen.
De Kerk die Jezus heeft gesticht is één, heilig, katholiek en apostolisch.

De Kerk is één, omdat ze maar één Heer heeft en ook maar één leer. De Kerk is heilig, omdat haar Hoofd heilig is, omdat ze de mensen alles geeft om heilig te worden en omdat er ook steeds mensen door de Kerk heilig warden. De Kerk is katholiek of algemeen, omdat ze bedoeld is voor alle volkeren en ook over de hele aarde verspreid is. De Kerk is apostolisch, omdat ze steeds in eenheid is met de Kerk van de apostelen en ook door hun opvolgers wordt bestuurd. Alle mensen kunnen lid worden van de Kerk.
Om lid te worden van de Kerk moeten we geloven in de Blijde Boodschap van Jezus en ons laten dopen.

—————————————————————————————————————————-

Waarom heeft Jezus de Kerk gesticht?

Wat is de Kerk?

Waarom is de Kerk het Lichaam van Christus?
De Kerk is het Lichaam van Christus, omdat Christus het Hoofd van de Kerk is.

Hoe noemen we de Kerk ook?
We noemen de Kerk ook: het volk van God.

Welke eigenschappen heeft de Kerk die Jezus heeft gesticht?
De Kerk die Jezus heeft gesticht is één, heilig, katholiek en apostolisch.

Wat moeten we doen om lid te worden van de Kerk?

———————————–

Om zelf te lezen:
Lees in het Evangelie van Mattes, hoofdstuk 28, vers 18 tot 20.

We maken een voornemen:
Ik wil altijd geloven in Jezus, die in de Kerk dicht bij ons blijft.